Перший урок 2023-2024

    Перший урок в навчальному році — важлива подія як для усіх учнів, так і для їхніх батьків та вчителів. Саме тому підготовка до цієї дати повинна бути належною. Закон про освіту гарантує закладам освіти та вчителям академічну свободу тому  тему Першого уроку вчитель обирає самостійно.
З огляду на ситуацію в країні, важливо, щоб початок нового 2023-2024 року налаштував дітей на безпечне навчання. 

  • Алгоритм дій: як убезпечити заклад освіти від вибухонебезпечних предметів
  • Рекомендації учням і вчителям щодо дій у разі загрози та виникнення вибуху
  • Джерело: https://oplatforma.com.ua/article/2688-tematika-pershogo-uroku-ta-navchannya-u-20212022-n-r

    Нагадайте дітям основні правила поведінки у разі виникнення небезпечної ситуації. Розкажіть учням про правила поведінки під час повітряної тривоги. Покажіть де знаходяться укриття, як туди дістатися найбезпечнішим шляхом та за короткий проміжок часу. Налаштуйте дітей на навчальний процес. Можна нагадати учням про важливі цінності. Також не зайвим буде нагадати дітям про важливість дотримання санітарно-гігієнічних норм. 
    Слід уникати формалізму й заорганізованості, дати можливість дітям висловити думку, поділитися своїм внутрішнім світом.
    Важливо, щоб початок нового навчального 2022-2023 року налаштував дітей на навчання, дав їм достатню мотивацію та корисні роздуми. Обираючи ту чи іншу тему, вчителі повинні: орієнтуватись на вік школяра, індивідуальні особливості та враховувати актуальність проблемати.

    Інформаційно-методичні ресурси для проведення Дня знань та Першого уроку у навчальному році 2023/2024 опублікував Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського. Ці матеріали включають інтерактивні вправи та ігри, які переважно розроблені у програмі Learningapps, надаючи вчителям різноманітні можливості для залучення учнів до навчання та сприяючи їхньому активному і цікавому засвоєнню нових знань. Матеріали об’єднані у 8 тематичних блоків.

    Корисні матеріали, які можуть стати в нагоді при підготовці до Першого уроку (усі пункти активні - потрібно натиснути на назву, що цікавить) (джерело https://educationpakhomova.blogspot.com/2023/08/2023-24.html): 

    1. Виховуємо стійкість – поради для батьків і вчителів
    2. Віртуальний простір шкільної спільноти: безпека під час війни
    3. Дитинство під час війни. Які навички ми маємо дати дітям для їхньої безпеки?
    4. Мінна безпека
    5. Поради від захисника України: МОН розробило спеціальний комікс для дітей у воєнний стан
    6. Правила безпеки під час війни. Інформація для підлітків
    7. Правила онлайн-безпеки, які важливо пояснити дітям
    8. Про зустрічі класних керівників з учнівською спільнотою під час війни
    9. Фрази, які підтримують дітей у розмові про війну
    10. Як учителям розпочати навчальний процес. 42 практики та 18 відповідей на запитання від Світлани Ройз
    11. Конструктор уроку «Україна #30ua: життя у мрії» (1-11 класи)
    12. Матеріали для проведення Дня знань та Першого уроку «30 років – 30 уроків» (1-11 класи)
    13. Вікторина “Україна дивує” до 30-річчя незалежності України
    14. Перший урок-квест у 2 класі «Україна – це ми!» + Презентація
    15. Розробка першого уроку “Діти єднають Україну” (1-4 клас) + Презентація
    16. Розробка першого уроку «Перший раз у перший клас» + Презентація
    17. Перший урок-подорож у 1 класі з елементами STEM «Я люблю свою країну» + Презентація
    18. Перший урок «Україна починається з тебе…» (патріотичний квест для учнів 5-6 класів)
    19. Розробка першого уроку для учнів 3-4 класів у формі квесту «Україна без кордонів»
    20. Перший урок «Я – громадянин України – європейської країни» з елементами квесту для учнів 5-6 класів

    Памятайте! Перший урок у новому навчальному році задає тон усьому періоду навчання, а отже, він має бути дійсно цікавим, захопливим та корисним!

    У вас вже є ідеї для проведення першого у навчальному році уроку? Чудово! А додатково для натхнення пропонуємо вам добірку матеріалів з Бібліотеки  сайту НаУрок. До вашої уваги цікаві та оригінальні сценарії проведення перших уроків.

    Тема: Моя рідна школа

    Тема: Я люблю свою країну!

    Тема: Україна – моя Батьківщина

    Тема: Добре тому жити, хто вміє дружити

    Тема: Ми – українці, ми – європейці

    Тема: Я – громадянин України – європейської країни

    Тема: Відкрий для себе Україну

    Тема: Від проголошення Незалежності до нової України

    Тема: Україна – єдина країна


    Рекомендуємо педагогам Перший урок у 2022/2023 навчальному році також присвятити темі безпеки – офлайн та онлайн – на вулиці, у громадських місцях, у цифровому середовищі.

    З чого варто розпочати перший урок?

    Що насамперед важливо сказати та зробити?

    Під час першої зустрічі з дітьми, насамперед важливо наголосити, що всі раді зібратися разом. Адже найцінніше, що в нас є – це ми.

    Важливо окреслити правила взаємодії. Треба розуміти, що діти вийшли «з контакту» на деякий час і досвід травматизації та стресу стирає інформацію, якою вони були наповнені. Наприклад, ми спілкуємося тільки з увімкненими камерами, але з вимкненими мікрофонами, усі відповідають за порядком, піднімаючи руки.

    Треба розуміти, що зараз потреба в емоційній стабілізації буде більшою, ніж у конкретних логічних знаннях. Усі когнітивні процеси будуть трансформовані, уповільнені, потрібно здолати більше перепон і знизити напруження. Запропонуйте дітям найлегші вправи: потягнутися, покрутитися на стільці, запитайте: можливо, вони хочуть про щось вас запитати, розкажіть, де ви зараз перебуваєте, але пам’ятайте, що дітей не можна навантажувати своїми негативними емоціями, тому не розповідайте про ваш трагічний і важкий досвід.

    Є проста практика, яка дає змогу швидко зібрати інформацію про емоційний стан дітей, – барометр емоцій. Можна запропонувати, що великий палець на руці, піднятий догори, означає «я почуваю себе добре», убік – «я злюся», вниз – «мені сумно». Залежно від того, яких відповідей більше, педагог  зможе коригувати свої дії.

    Якими ж можуть бути дії педагога:

    • можна запропонувати всім подивитися один одному в очі, адже коли ми дивимося в очі іншій людині, почуваємо себе в безпеці від безпосередньої близькості один до одного;

    • можна запропонувати сказати один одному слова підтримки чи просто якесь вітання;

    • можна сказати: «Зараз ми всі переживаємо жахливо складний досвід, але я так рада/радий бачити всіх. І це означає, що ми справляємося і всі ви супергерої»;

    • можна запропонувати дітям поділитися тим, що їм допомагає вистояти і справитися з усім, поділитися власною суперсилою.

    Що варто і чого не можна робити під час зустрічей з дітьми:

    • створити безпечний простір, у якому б дитина відчула близькість – «я з тобою». Ідеться про простір із чітко структурованими правилами та межами контакту;

    • говорити важливі слова, дітям важливо почути: «Те, що ти пережив – жахлива трагедія, це жахливо й так шкода, що тобі довелося через це пройти. Я захоплююсь твоїми мужністю та силою. Попри все те, що пережито, ти справляєшся, як справжній герой. Я дуже хочу тебе обійняти та захистити». З цього, до слова, можна й почати перший урок із дітьми;

    • слухати й не перебивати, якщо дитина починає говорити (що б вона не говорила);

    • не можна використовувати в іграх чи під час занять метафори, образи літаків, техніки тощо. Це може травмувати дітей, які були під обстрілами. У роботі спираємося на метафори та образи дому, землі, веселки, води. До того ж будьте уважні до звуків, що використовуються в супроводі;

    • не пропонуйте дітям жодних образів воєнної техніки. Приймається лише той варіант, коли вони самі хочуть намалювати, виліпити чи обговорити це. Натомість працюйте над образами сили та стійкості й частіше просіть дитину намалювати чи зобразити те, що є її силою;

    • не вживайте абсолютно неприпустимі слова на кшталт «час лікує», «у всьому є й хороший бік», «подивися, який тут є хороший варіант для тебе». Ці слова некоректні та неетичні.

    Усі ми перебуваємо в єдиній реальності, де домінує страх, смерть, відчай, тривога. Тому тема війни не має бути темою табу під час навчальних занять. Важливо, щоб діти розуміли, що навколо люди відчувають ті ж переживання.

    Нагадайте дітям, якщо їм страшно, тривожно, що вони завжди можуть звернутись за допомогою до дорослих (батьків, учителів). Акцентуйте увагу на тому, що важливо дослухатися до порад дорослих, адже навколо криється багато небезпек, які можуть загрожувати життю і здоров’ю.

    У сучасному світі, коли вся інформація знаходиться у цифровому просторі, дуже важливо формувати безпечну поведінку дитини у мережі.

    Війна стала для нас реальністю, у якій ми живемо, і характер небезпек щоразу змінюється, тому надзвичайно важливо говорити з дітьми про нові правила безпечної поведінки.

    З дітьми молодшого шкільного віку можна провести руханку (онлайн/офлайн). Педагог зачитує дітям запитання, і якщо їхня відповідь «Ні»,  діти мають встати зі свого робочого місця, а якщо відповідь «Так» – мають завмерти й не рухатися на своєму місці.

    Орієнтовні питання:

    • якщо на вулиці на землі лежить гарна іграшка, чи можна її підняти;

    • якщо на вулиці на землі лежать якісь металеві уламки, чи можна на них наступати;

    • якщо на вулиці тебе покликав незнайомець, чи потрібно йти до цієї людини;

    • якщо тебе щось налякало, чи треба про це сказати батькам/вчителю;

    • якщо лунає сигнал повітряної тривоги, чи треба пройти в укриття;

    • якщо на вулиці незнайома людина пропонує тобі цукерку/іграшку/подивитись котика чи песика, чи треба погоджуватись;

    • якщо незнайома людина на вулиці бере тебе за руку і хоче відвести з собою, чи треба привертати до себе увагу, голосно кричати;

    • якщо щось почулось за вікном, чи треба одразу побігти й подивитись, що там відбувається;

    • якщо ти сам йдеш на вулицю, чи треба, щоб у кишені верхнього одягу був папірець, де написано твоє прізвище та ім’я, номер телефону батьків.

    Після завершення вправи слід нагадати дітям про важливість слухати батьків та педагогів і робити так, як вони кажуть, а також розповідати дорослим про те, що їх лякає.

    З дітьми середнього та старшого шкільного віку доцільно організувати групову роботу. Педагог задає питання, а діти в групі напрацьовують обґрунтовану відповідь, і потім презентують її на загал.

    Орієнтовні питання:

    • якщо незнайома людина підходить на вулиці і просить допомоги, які ваші дії;

    • якщо в магазині на підлозі ви помітили мобільний телефон, що будете робити;

    • якщо, гуляючи з друзями на вулиці, ви почули сигнал повітряної тривоги, якими будуть ваші подальші дії;

    • що важливо мати з собою, йдучи з дому (на вулицю, в магазин);

    • якщо ви виїхали з батьками в чуже місто і загубились там, що ви будете робити;

    • якщо, перебуваючи вдома, ви почули за вікном вибухи чи інші підозрілі звуки, що будете робити;

    • якщо в соціальній мережі чи месенджері вас додали до невідомих груп, які дії слід вчинити;

    • якщо в соціальній мережі вам надійшло повідомлення з профілю вашого онлайн-«друга» з проханням допомоги/виконати спеціальне завдання/пропозиції заробити гроші, якими будуть ваші дії.

    Але важливо пам’ятати, що це не має виглядати як опитування «на оцінку».  Розмова має бути спрямована на те, щоб виявити рівень обізнаності дітей з теми власної безпеки.

    Пам’ятайте, що невимушена бесіда з дитиною може врятувати їй життя. Важливо дітей навчити правильно діяти в небезпечних ситуаціях.                         Джерело...

    Корисні матеріали, які можуть стати в нагоді при підготовці до Першого уроку:

    1. Виховуємо стійкість – поради для батьків і вчителів

    2. Віртуальний простір шкільної спільноти: безпека під час війни

    3. Дитинство під час війни. Які навички ми маємо дати дітям для їхньої безпеки?

    4. Мінна безпека

    5. Поради від захисника України: МОН розробило спеціальний комікс для дітей у воєнний стан

    6. Правила безпеки під час війни. Інформація для підлітків

    7. Правила онлайн-безпеки, які важливо пояснити дітям

    8. Про зустрічі класних керівниківз учнівською спільнотою під час війни

    9. Фрази, які підтримують дітей у розмові про війну

    10. Як учителям розпочати навчальний процес. 42 практики та 18 відповідей на запитання від Світлани Ройз

       Методичні рекомендації до проведення 01 вересня 2022 р. першого уроку: «МИ УКРАЇНЦІ: ЧЕСТЬ І СЛАВА НЕЗЛАМНИМ!»                                                             

    Методичні рекомендації для вчителів початкових класів до проведення першого уроку в 2022-2023 навчальному році

    Додатково див. МОН пропонує присвятити перший урок незламним українцям

    Незламне прагнення до волі. Інформаційно-методичні матеріали для проведення Дня знань та Першого уроку в 2022/2023 навчальному році

    Освітній проєкт«Діалоги про війну»

    Конспект першого уроку 2022-2023 у початковій школі на тему:“Ми українці: честь і слава незламним” (конспект, презентація)

    Перший урок 2022!!! ОНЛАЙН-КВЕСТ «З Україною в серці» для початкової школи

    Добірка розробок перших уроків для 1-11 класів (від платформи НаУрок)

    Поради від захисника України:МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний стан

    Цікаві факти про Україну, які ви точно не знали. Нам є чим пишатися

    5 речей, якими  Україна і ми маємо пишатись

    12 фактів проУкраїну, які вкотре підтверджують, що нам є чим пишатися

    Цитати про Україну

    ВІДЕОМЕРІАЛИ

    Як сформувати покликанняна відео не з початку, а з обраного фрагмента (почати дивитись від 24.75 хвилини відео)

    Поради захисника.Дітям від МОН України

    Правила поведінки під час повітряної тривоги у школі та вдома. Рюкзак безпеки. НУШ. Урок безпеки відео

    Правила поведінки під час повітряної тривоги. Сирена - що робити? Правила поведінки для дітей відео

    Підозрілі предмети | Ролик 1 | Безпека з Вовком Діккі| Мультики для дітей

    Розтяжки | Ролик 2 | Безпека з Вовком Діккі | Мультикидля дітей

    Пес Патрон та Вовк Діккі шукають міни | Ролик 3 |Безпека з Вовком Діккі

    Руханка "Ми з України",  Доброго вечора ми зУкраїни!

    Руханка "Стефанія"

    Перший урок 2022 онлайн. Ми українці: честь і славанезламним! Презентація безкоштовно. Дистанційне

    Перший урок 2022. Незламні українці. Традиційне українське вбрання

    Перший урок 2022 "Україна починається з тебе" Урок для 5-го класу. Презентація для вчителя 1 вересня

    Перший урок "А дружити треба вміти" 2022. Початкова школа. НУШ. Презентація для вчителя. Про дружбу

    Більше 150 готових конспектів Першого уроку (за попередні роки) разом із презентаціями до них опубліковані розділі “Конспекти Першого уроку 2022“.